
Interpersonal Dynamics Inventory – beskriver hur andra människor upplever dig. Den profil vi skapar ger dig en utgångspunkt för utveckling.
Vad är IDI?
IDI mäter en persons beteende i tre dimensioner. Den första visar i vilken grad en person upplevs sträva efter att aktivt påverka andra. Den andra mäter den grad av känslomässig kontakt personen upplevs sträva efter. Dessa två dimensioner kan ställas mot varandra i en matris, som då beskriver fyra så kallade grundbeteendestilar.
Vi kallar dem Motivator, Producer, Processor och Relator efter de styrkor som tydligast är förknippade med stilarna. Alla fyra beteendestilar är lika resultatinriktade och effektiva, men på fyra olika sätt.
Den tredje dimensionen
Adaptability – mäter hur mycket en person upplevs förändra/anpassa sitt beteende för att möta andras behov i olika situationer. Att kunna anpassa sin beteendestil för att möta andra människors och olika situationers behov är en samarbetsfärdighet. Att ta ansvar för egna behov och ge andra feedback på ett juste sätt när dessa inte möts är en annan samspelsförmåga. Att balansera dessa olika behov är nyckeln till gott samarbete.
Den beskrivning (IDI-profil) som personen får är enkel och tydlig och lätt förstå. Sättet som den presenteras på, tillsammans med den dokumentation som ingår, ger även personen ”verktyg” för att utveckla förmågan att samarbeta och samspela med andra.
Varför IDI?
Du blir bättre på att samspela med andra
Du kommer att bättre förstå hur ditt eget beteende påverkar andra människor. Du blir medveten om dina styrkor och hur du kan minimera dina svagheter.
Du spar energi till när du behöver den bäst
Du kommer att lära dig när dina styrkor och talanger är nödvändiga för andra och i vilka sammanhang du bör anpassa ditt beteende.
Du gör andra bättre
Du kommer att förstå drivkraften bakom andras beteende och hur du kan stötta och hjälpa andra på ett mer konstruktivt sätt.
Ökad öppenhet ger tillit
När resultatet presenteras i en grupp som arbetar ihop, utvecklas man tillsammans. Medlemmarnas unika styrkor blir tydligare och kommer alla till del. Missförstånd minskar och toleransen för olikheter ökar.
Historia
Den första versionen av IDI utvecklades i USA på 1970-talet i USA av Dr Richard E Zackrison. Det byggde vidare på Dr David W Merrills och Dr James W Taylors teorier om sociala stilar. Syftet med deras ursprungsstudier var bl a att söka samband mellan beteendestil och effektivitet hos chefer. Deras forskning kullkastade de då rådande uppfattningarna om att det skulle finnas en bästa stil.
IDI i din organisation
Många organisationer väljer att låta alla chefer och medarbetare få sina IDI-profiler. Genom att stärka alla individers kunskap om de egna styrkorna och andras kompletterande styrkor blir det möjligt att utveckla ett excellent samarbete inom organisationen vilket sprider sig till umgänget med kunder och andra viktiga intressenter. IDI i din organisation skapar ett gemensamt värdeneutralt språk så att alla förstår varandra bättre.
Här har vi samlat några berättelser om hur IDI gör nytta i organisationer.
Klicka på det kundcase du vill veta mer om.


PiteEnergi

Reframe

Anticimex

Teleopti
Kontakt
Telefon
+46 (0)8-756 70 35
E-post
info@idi.se
Adress
IDI Profiling AB
Alströmergatan 45
112 47 STOCKHOLM